Finansiranje udruženja i medija u Novom Sadu-naš novac u tuđem interesu?

September 19, 2019 / Novi Sad

U subotu 14. septembra održana je fokus grupa pod nazivom „Finansiranje udruženja i medija u Novom Sadu- naš novac u tuđem interesu?“ u prostorijama Nezavisnog društva Novinara Vojvodine u periodu od 12 do 14 časova tokom koje su predstavnici civilnog sektora, lokalnih organizacija i medija razmenjivali iskustva i stavove u pogledu medijskih i konkursa za udruženja građana naročito u kontekstu Evropske prestonice mladih (konkursi za sprovođenje omladinske politike) i Evropske prestonice kulture (medijski i konkursi u oblasti kulture). 

U pogledu konkursa za omladinske organizacije istaknuto je sporno finansiranje tzv. fantomskih udruženja odnosno udruženja bliskih političkim strankama i/ili privatnim interesnim grupama i o kojima apsolutno nema tragova o bilo kakvom radu, a kojima su na poslednja tri konkursa (2017, 2018 i 2019) koliko Centar za razvoj demokratskog društva Europolis prati proces dodele sredstava u omladinskom sektoru u Novom Sadu, opredeljivana najmanje polovina od ukupno planiranih godišnjih budžeta za projekte omladinskih organizacija u svakoj od tri navedene godine.

Obzirom da su zapisnici komisije nedostupni široj javnosti ostaje nepoznato kako se predlozi projekata boduju, koji su to kriterijumi na osnovu koji se ocenjivanja vrše i kako se predlozi projekata potom rangiraju i donosi odluka o visini dodeljenih sredstava. Nepoznati su sastavi i biografije članova konkursne komisije, kao i proces same njihove selekcije. Novosadski omladinski forum, lokalno reprezentativno telo i platforma koje okuplja omladinske organizacije i koje u saradnji sa organima grada delegira svoje predstavnike u Gradonačelnikov savet za mlade, komisiju za odabir projekata itd. zamišljeno da dijalogom i zagovaranjem unapredi gradsku omladinsku politiku, a samim tim i transparentnost finansiranja, pretvorilo se u svoju suprotnost obzirom da su dva od pet članova komisije za odabir projekata na ovim spornim konkursima upravo predstavnici ovog tela.

U pogledu finansiranja lokalnih medija, jednako je sporan izostanak jasnih kriterijuma dodele sredstava te i ovde izostaju zapisnici komisije iz kojih se nedvosmisleno vidi ocenjivanje spram bod lista sa obrazloženjima. Onda ne moraju čude odluke po kojima su sredstava uglavnom dodeljena medijima koji ne samo što nekritički informišu javnost o lokalnim temama od javnog interesa već i promovišu lokalnu gradsku vlast informišući javnost o svakodnevnim aktivnostima funkcionera što nije u skladu sa propozicijama konkursa. Sa druge strane, na ovim istim konkursima, nezavisnim medijima opredeljuje se desetostruko manje sredstava što ih stavlja u neravnopravan položaj ugrožavajući njihovu finansijsku stabilnost i samu održivost medija.

Konkurse u oblasti kulture prate istovetne boljke – nepoznati i nejasni kriterijumi dodele sredstava, izostanak jasnih obrazloženja o odlukama o dodeli, sastav i biografije članova komisije itd. Ono što međutim daje jednu novu dimenziju problematici finansiranja udruženja u kulturi u Novom Sadu jeste apsurdna nezvanična obaveza da se programi za koje se traže sredstava praktično upodobe na način da sadrže elemente promocije Evropske prestonice kulture 2021, a što zapravo nije predviđeno samim konkursom pa ne mora da čudi što gotovo svaki odobreni program u svojim nazivima ima upravo te ključne reči i složenice. Jednako kao i slučaju Novosadskog omladinskog foruma u oblasti omladinske politike, tako se i Forum za kulturu kao institucionalizovano permanentno telo za komunikaciju između Gradske uprave i člana veća za kulturu i svih relevantnih aktera u kulturi Grada Novog Sada kod kojih postoji interes za uključivanje u proces planiranja kulturnog razvoja, pretvorilo u svoju suprotnost i svelo na mesto gde se pojedinačne organizacije informišu o sudbini sredstava za svoje partikularne potrebe.